Digital trollkarl räddar en förmögenhet
Ni vet paniken när ett lösenord på datorn plötsligt inte längre fungerar. Hur man än anstränger sig går det inte att komma vidare – nyckeln till kassaskåpet är så att säga borta. Oftast är ju detta mest ett tillfälligt obehag i vardagen. Lite värre om en hel förmögenhet står på spel…
Detta var exakt vad en företagare i Tyskland råkade ut för. Mannen, som inte vill avslöja sin identitet utan går under namnet ”Michael”, köpte 2013 bitcoins för motsvarande 50 000 kronor. Dessa förvarade han i en digital plånbok i skydd av ett 20 tecken långt och krypterat lösenord genererat med ett verktyg som heter TrueCrypt.
– På den tiden var jag besatt av säkerhet och trodde att jag hade hittat ett idiotsäkert system, berättar Michael för magasinet Wired.
Men vid någon tidpunkt blev filen skadad och Michael förlorade tillgången till sitt lösenord.
– Alla experter som jag pratade med sa att det var omöjligt att lösa problemet, att det bara var att acceptera att pengarna var borta.
Den här typen av historier har de senaste åren poppat upp med jämna mellanrum, desperata kvinnor och män som uppgivet berättar om hur de inte längre kommer åt sina kryptovalutor, men i Michaels fall blev det ett lyckligt slut.
Han fick kontakt med den legendariske hackaren Joe Grand, en man som gjort sig känd som något av en digital trollkarl och som hjälper stora företag och organisationer att bygga komplexa digitala säkerhetssystem som ska skydda dem mot personer som han själv.
– Att planlöst leta efter ett lösenord tar för lång tid. För att ta en jämförelse, i fallet med Michael finns det lika många vattendroppar i världen som det finns lösenordskombinationer, säger Joe Grand på sin Yotube-kanal, där han beskriver hur de tog sig an uppdraget.
– Efter att ha vänt ut och in på oss själva i några månader hittade vi till slut en bugg i lösenordshanteraren. Genom att bildligt talat färdas tillbaka i tiden lurade vi systemet att tro att det återigen var den 15 maj 2013 när Michael fick sitt lösenord, och då skickades det ut en gång till.
Det paradoxala är att hade inte Michael blivit av med sitt lösenord hade han sålt sina bitcoins för länge sedan.
– Jag kan knappt förstå vilken tur jag har haft.
I dag har investeringen på 50 000 kronor stigit till ett värde på runt 30 miljoner kronor, efter att Joe Grand fått sitt arvode.
– För mig innebär det all skillnad i världen. Nu har jag råd att betala av lånet på min lägenhet och framför allt har jag säkrat min sons ekonomiska trygghet och framtid, säger Michael.
Text: Mårten Niléhn
Publicerat 24.06.2024