Ekonomi

Hästboomen håller i sig

Det sägs att det bara finns ett sätt att bli miljonär på hästar: genom att man börjar med att vara miljardär… Kanske kan den svenska horsetech-boomen råda bot på det?

Hästar i dimma på ett fält
Vackra, fascinerande – och dyra. Hästsport är en kostsam hobby, och många lägger stora pengar på den. Bild: Shutterstock

Horsetech – alltså bolag som säljer hästrelaterade produkter eller tjänster – växer så det knakar. När sajten Breakit nyligen publicerade en lista på ”heta horsetech-bolag” hittade de hela 24 stycken. Vissa av dem med omsättning på över 100 miljoner kronor och åttasiffriga summor riskkapital i ryggen.

– Det finns en väldigt stark nybyggaranda just nu. De allra flesta aktörer har bra idéer, så nu handlar det om vem som har mest uthållighet, har rätt medarbetare och jobbar effektivast, säger Lisen Bratt Fredricson, själv före detta elitryttare och en pionjär när det handlar om hästrelaterat företagande.

Lisen Bratt Fredricson och Peder Fredricson.
Lisen Bratt Fredricson och hennes man Peder Fredricson är båda starka profiler inom hästsporten och den snabbt växande horsetech-sektorn. Pressbild.

Tillsammans med sin man, elitryttaren Peder Fredricson, är hon delägare i ett flertal företag som alla på ett eller annat sätt har med hästar och hästsport att göra. De senaste åren har hon sett hur antalet hästrelaterade företag växt – snabbt.

Anledningarna är många, menar hon. Dels är hästsport stort i Sverige: den kommer på fjärde plats efter fotboll, golf och ishockey. Man beräknar att över en halv miljon svenskar rider på något sätt. Dels är Sverige ett land i den digitala framkanten, med en framgångsrik IT-sektor. Dels, menar Lisen Bratt Fredricson, finns det en arbetsmoral bland hästfolk som märks när vissa av dem blivit entreprenörer.

Själva kulturen inom hästsporten kan vara en anledning till att så många hästrelaterade företag växer fram nu, tror Lisen Bratt Fredricson. Foto: Privat.

– De är vana att gå upp tidigt på morgonen, jobba fysiskt och satsa allt. Sedan har det kommit en ny generation som har förstått att man kan slå mynt av det. Många av de nya entreprenörerna är kvinnor och jag tror det ofta handlar om typiska envisa ridskoletjejer.

Samarbetar med världsettan

Per Eriksson är VD för PS of Sweden, som säljer innovativ utrustning till hästar och kläder till ryttare. Företaget har funnits sedan 2011 och hade förra året en omsättning på nära 100 miljoner. Framför allt är de kända för sina anatomiska träns, det vill säga det som sitter runt hästens huvud när man rider.

Per Eriksson
Per Eriksson, VD för PS of Sweden, ser att horestech-sektorn är väldigt fragmentiserad: ”Det kommer ske en konsolidering framöver”. Bil: Pressbild.

– Vi var de första som började med att utveckla anatomiska träns. Tränset är utformat så att det inte ska trycka på de känsliga nerverna som hästen har på sitt huvud. Men utöver det säljer vi även många produkter för både hästen och ryttaren. Ridbyxor, toppar, jackor, hästtäcken och tyglar med mera.

Två av tränsen har de utvecklat tillsammans med den nuvarande världsettan i hoppning, Henrik von Eckerman. Per Eriksson menar att de sportsliga framgångar som svenska ryttare haft är den största faktorn för att horsetech-bolag växer så snabbt just nu. Sverige har tagit ett flertal OS- och mästerskapsmedaljer de senaste åren.

Träns på en häst
Henrik von Eckerman har samarbetat med PS of Sweden och tagit fram specialdesignade träns, alltså det som sitter på hästens huvud. BIld: PS of Sweden.

– Det blir lite som när Björn Borg slog igenom: plötsligt började alla spela tennis i Sverige. Sedan fick vi det stora tennisundret på åttiotalet. Det är väl ungefär samma sak som håller på att hända med hästar i Sverige. Särskilt när det gäller hästkläder finns det väldigt många svenska aktörer. Många har det här som sin stora passion, och då vill de förverkliga sin dröm och starta ett företag.

Bland de horsetech-företag som är heta nu, säljer många ridkläder och ridutrustning. Det är kanske inte så märkligt – ridsporten har alltid haft en tydlig och stram estetik, med blanka stövlar, tajta ridbyxor och elegant kavajer. Klädselreglerna har alltid varit stränga inom ridsporten. Men precis som i tennis och golf finns det utövare som vill tänja på gränserna. I den friktionen uppstår ofta mode.

– Mycket handlar om att de traditionella kläderna inte är så funktionella. Att rida i yllekavaj i trettio graders värme är ju inte optimalt. Då har man har helt enkelt tittat på andra sporter och sett en business. Dessutom är ridsport en idrott som växer och då finns det ju pengar att tjäna, säger Lisen Bratt Fredricson.

ryttare med moderna ridkläder
PS of Sweden designar och säljer ridutrustning och ridkläder. Bild: PS of Sweden.

Konsolidering på gång

Andra horsetech-startups erbjuder olika tekniska lösningar, till exempel hjälpmedel för att spåra sin ridtur, försäkringslösningar för hästar och ett hjälpmedel för att upptäcka hälta hos hästar. Marknaden är fragmenterad – vilket också innebär möjligheter, men konkurrensen är hård och alla kommer inte att lyckas menar Per Eriksson.

– Väldigt många driver sin verksamhet för att de har ett brinnande intresse för hästar. Men de kanske inte ligger i framkant när det gäller att använda sig av den senaste tekniken eller sättet att driva bolag. Men om man gör det rätt, om man förstår hur man kan få skalfördelar och driva företaget som vilket annat företag som helst – då kan du lyckas väldigt bra. Dessutom tror jag att det kommer ske en konsolidering framöver.

Lisen Bratt Fredricson håller med om att de kommande åren blir avgörande för hur sektorn utvecklar sig.

– Jag tänker alltid när jag läser om alla bolag: ”Men gud varför jobbar ni inte ihop?” Flera av dem skulle få en superprodukt om de samarbetade. Men det blir spännande att se vad som händer. Nu måste de vara uthålliga.

Lisen Bratt Fredricson
Lisen Bratt Fredricson är initiativtagare till och delägare i Swedish Select Horse Sales, en auktionstjänst för hästar. Dessutom är hon delägare i Scandinavian Horse Show AB och nätbutiken Get the Gallop. Hon är även grundare till Ryttargalan AB. 2019 utsågs hon till den mest inflytelserika kvinnan inom svensk hästsport. Foto: Mikael Persson

PS of Sweden

Säljer framför allt träns, men även ridkläder och annan utrustning.

Omsättning 2023: cirka 95 miljoner kronor.


Peder Fredricsons på Bhoof
Bild: BHoof

BHoof

Hoppstjärnan Peder Fredricsons nystartade bolag säljer utrustning och ridkläder.

Omsättning 2023: N/A.


Nooh Nooh

PS of Swedens tidigare VD och grundare Karin Bjärle säljer nu ridstövlar i ett nytt, banbrytande material.

Omsättning: N/A.


ung flicka med en häst
Bild: Hästnet

Hästnet

En marknadsplats för att köpa och sälja hästar och hästrelaterade produkter.

Omsättning 2023: cirka 121 miljoner kronor.


Maya Delorez

Säljer ridkläder och utrustning till mer överkomliga priser.

Omsättning 2022: cirka 101 miljoner kronor.

Publicerat 29.05.2024