Laddad fjällresa
Många vill till fjällen för stillhetens och lugnets skull – men väl där krävs en vrålande snöskoter för att ta sig runt. Det vill elsnöskoterföretaget Vidde råda bot på.
När Christian Lystrup hälsade på en vän som driver en äventyrsanläggning i fjällen för några år sedan, fick han chansen att åka snöskoter för att komma ut i naturen. Kul grej, tänkte han, speciellt för en stockholmare.
– Vi skulle kolla på älgar och rådjur och allt möjligt. Men innan vi skulle åka, var vi tvungna att ta på oss overaller för att inte våra vanliga kläder skulle lukta för mycket avgaser. Redan där blev jag lite tveksam.
– Sedan kändes det verkligen som att vi satt i en ljudlåda. Jag stirrade mest på lampan på skotern framför mig. När vi stannade såg vi ju alla djur, men själva skoterfärden var mest transport. Inte jättekul egentligen.
Där föddes idén: en eldriven snöskoter. Som skulle göra det möjligt att ljudlöst och miljövänligt färdas i skog och mark. Utan buller, avgaser och med minimal klimatpåverkan. Egentligen är det märkligt att det inte redan fanns en sådan.
Christian Lystrup tog kontakt med sin gamla kursare Yalda Mirbaz, som hade erfarenhet av att vara CFO på ett antal börsbolag och som även jobbat som revisor på PWC. Tillsammans började de spåna. Resultatet blev Vidde – den elektriska snöskotern.
Första steget blev att bygga om en vanlig, bränsledriven snöskoter och göra den elektrisk. Prototypen kallade de för Frank och den hade hisnande 282 hästkrafter och vägde 247 kilo.
– Det var en racerskoter, en riktig best. Det var medvetet, vi ville visa alla ”petrolheads” att det inte är tråkigt att köra på el. Alltså alla som har suttit på den säger att ”det här är det värsta jag varit med om” – på ett positivt sätt alltså.
Uppmärksamheten lät inte vänta på sig. Prototypen Frank fick rubriker över hela världen, inklusive i Bloomberg News. Nästa steg var naturligtvis att sätta ihop en egen snöskoter. Tanken var att den inte bara skulle vara eldriven utan även ha en design som stod sig över tid. Lite som ett långskott hörde de av sig till den legendariska italienska fordonsdesignföretaget Pininfarina, som bland annat gjort många av Ferraris karossdesigner. De svarade snabbt att javisst, det här vill vi göra.
– För mig var det ett stort ögonblick. De kan sina saker och som litet bolag kommer man in i massa processer som är oerhört nyttiga när man ska hitta en design som varar.
Utvecklingen av den första modellen – Vidde Alfa – tog fart. Innan de ens hann börja ringde skidanläggningsgiganten Skistar och beställde 50 snöskotrar.
– Då insåg vi att det fanns ett riktigt intresse av att göra den här omställningen. Sedan dess har det rullat på. Vi har ännu fler partners som vi just nu utvecklar produkten med.
De första Vidde Alfa-skotrarna beräknas kunna levereras den kommande vintern. Christian Lystrup pendlar mellan huvudkontoret i Norrskens lokaler i Stockholm och testanläggningen i Skellefteå. Att Vidde produceras i Sverige är logiskt, menar han.
– Vi vill inte bygga en egen fabrik, utan vi använder oss av svensk fordonsindustri. Runt Gnosjö finns det ju nästan 400 bolag som producerar komponenter till Scania, Volvo och Polestar. De maskiner vi har nu är helt byggda där. På så sätt kan vi skala upp snabbt utan att behöva ta stora investeringar i fabriker och processer.
Hittills har Vidde tagit in pengar i två rundor. Hälften av pengarna, ungefär 13 miljoner, har man fått i stöd från bland andra Vinnova och Energimyndigheten. Resterande kapital har tagits in som private equity och lån. I vår öppnar man för en tredje investeringsrunda.
Vad väntar efter att ni kommit igång med leveranser?
– Jag tror det finns stora möjligheter för eldrivna fyrhjulingar. Vi kan återanvända mycket av det vi utvecklat för snöskoter i en ATV, det ligger nära till hands. En annan möjlighet är att kunna finansiera flottor för uthyrning av snöskotrar. Det borde ju stå minst tio stycken på Åre torg som du kan hyra.
Bilder och video: Vidde Mobility
Publicerat 30.04.2024