Kultur

Detta har du i vinglaset 2024!

Prismedvetenhet, privatimport, pinot noir från Pfalz och garnacha från bergen strax väster om Madrid. Ungefär så kan vinåret 2024 beskrivas. Vi pratade med Mats Lindelöw, ordförande i Munskänkarna, världens största vinprovarorganisation, om vad som ska hända det kommande vinåret.

flaska häller upp rött vin i ett glas
Nytt år, nya viner att upptäcka. 2024 har mycket att bjuda på – inte minst pinot noir från Pfalz och fina portugiser. Foto: Shutterstock

Vilka vintendenser ser du?

– Dyra viner säljer bra trots att priserna har gått upp en hel del. Det finns trots allt en hyggligt stor del av befolkningen som är relativt prisokänslig och som fortsätter att köpa champagne och exklusiva viner. Men många köper också billigare viner. Det är i mellanprissegmentet försäljningen har gått ned, där har en viss prismedvetenhet smugit sig in. Dessutom tror jag, i ljuset av den friande domen kring Winefinder, att vi kommer att få se betydligt mer privatimport. Nu kan vem som helst importera från handlare i EU utan att blanda in Systembolaget.

Mats Lindelöw-Munskänkarna och shutterstock
Mats Lindelöw, ordförande i Munskänkarna, kommer att dricka många tyska Pfalz-viner i år. Foto: Munskänkarna och Shutterstock

Vad önskar du dig av Systembolaget under 2024?

– Att man fokuserar mer på kvalitet och mångfald i sortimentet och mindre på vilken förpackning vinerna kommer i. Självklart är det viktigt med hållbarhet, men mängden koldioxid man sparar på att paketera ett vin i PET-flaska eller aluminiumburk i stället för i en glasflaska är marginellt när det kommer till koldioxidavtrycket.

Vilka distrikt och årgångar ska man hålla koll på?

– Vi har haft några ganska bra år i de klassiska distrikten. Barolo, Piemonte, Bourgogne… Ett annat distrikt jag vill lyfta fram är Pfalz i Tyskland. Jag är väldigt svag för tyska viner generellt. De går från klarhet till klarhet och man har alltid gjort enormt bra vita viner på riesling. Men på senare år har de även börjat producera riktigt bra röda viner, i synnerhet pinot noir – eller spätburgunder som den heter i Tyskland.

Byn Saarburg
Pittoreskt och gott. Pinot noir-viner från till exempel Saarburg i Pfalzområdet är rena och eleganta. Foto: Shutterstock

Berätta mer om Pfalz!

– Vi har faktiskt valt det som vår vinregion för 2024. Så vi i Munskänkarna kommer att fokusera mycket på just Pfalz under året. Framför allt för att de producerar oerhört fina viner till konkurrenskraftiga priser såklart, men också för att Tyskland har förändrats som vinland de senaste åren. Vädret är på grund av klimatförändringarna varmare, så de har i princip aldrig för kalla vintrar. Man behöver inte tillsätta socker i musten längre, druvorna kan skördas fullmogna.

Druvor från området Rheinland Pfalz
Klimatförändringarna har gjort att distrikt som Pfalz har förbättrat sina röda viner, eftersom druvorna nu mognar på stocken. Foto: Shutterstock

Vad utmärker en pinot noir från Pfalz?

– Ofta är den lite renare i frukten. Förr var det lite för mycket ekfat i tysk pinot noir, men så är det inte längre. Den påminner lite om nyzeeländsk pinot, det finns en lätthet och elegans i den. Ganska likt en riktigt bra pinot noir från Bourgogne, men betydligt mer prisvärd. En pinot från Pfalz för 200–300 kronor är oftast bättre än motsvarande från Bourgogne.

Vad ser du fram emot förutom att dricka Pfalz-viner?

– Jag lyfter alltid, med en dåres envishet, fram Portugal. De har en lång, lång tradition och de gör allt från lätta, eleganta vita viner till kralliga röda och söta viner. Det finns en stor variation och många duktiga hantverkare. Precis som vid Loire-floden, där de varmare somrarna har gett de röda vinerna mer solvärme. Loire har också väldigt fina vita viner och jag tycker inte de får den uppmärksamhet de förtjänar.

Mats Lindelöw och portugisiska viner
Förutom tyska viner, ser Munskänkarnas ordförande Mats Lindelöw fram emot att dricka portugisiskt under 2024. Foto: Munskänkarna och Shutterstock

Och mer?

– Jag brinner lite för den spanska varianten av grenache-druvan, garnacha. Den odlas på hög höjd, i bergen strax väster om Madrid. Vinregionen heter Vinos de Madrid, eller Sierra de Gredos, som den också kallas. De smakar elegant av hallonfrukt och har sandiga tanniner. På många sätt mer spännande än Châteauneuf-du-Pape, eftersom de oftast inte blandar i några andra druvsorter i sin garnacha.

Om vi blickar utanför Europa då, vad ska man hålla koll på när det gäller nya världens viner?

– USA gör jättebra viner. Vi har ju problem med dollarkursen, så de kostar kanske lite för mycket. Men både Sonoma och Napa har väldigt fina cabbar, pinot och chardonnay. På Central Coast finns också bra producenter, Sandhi och Ojai till exempel. Även Argentina gör väldigt fina viner. Vi får se vad som händer med priserna nu när de har ny president. Australien är bättre än någonsin. Jag handlar en hel del från Margaret River, nära Perth. De har snygga och balanserade cabernet och chardonnay.

Vingård vid Margaret River-regionen i Perth
Australien – framför allt Margaret River-regionen i Perth – håller hög klass. Foto: Shutterstock

Vad ska man undvika?

– Jag vill inte vara alltför kritisk, men chilenska viner håller inte samma jämna kvalitet som en del andra. Det finns fantastiska undantag, men vissa viner kan fortfarande vara lite klumpiga i ekfatshanteringen. Ibland är frukten alldeles för mogen.

Det är som sagt tuffa tider. Vad kan du rekommendera för runt 150 kronor?

– Spontant är muscadet oerhört prisvärd. Där kan du komma undan med hundralappen och få ett riktigt bra ostronvin. En bra och prisvärd flaska rött är Col d'Orcia Rosso di Montalcino från 2020. Barbera är ju lite som Nebbiolons oälskade styvbror. Mycket och maffig hantverkskänsla. Ett annat bra tips är Alvarinho från Portugal, till exempel Soalheiro Granit. Den håller bra att lagra också, gärna 2–5 år.

Vad dricker du själv en fredag i soffan?

– Torr sherry och lite nötter. Både före och efter maten.


Text: Kalle Dixelius

Publicerat 19.01.2024