Tidernas klockkung
Som nybliven 50-åring sa Richard Mille upp sig och startade sitt eget klockmärke med exklusiva ur i miljonklassen – som i dag blivit en världssuccé.
Eftertraktade, extremt exklusiva – och kritiserade. Richard Mille-klockor lämnar ingen oberörd. Själv är han lite av en doldis, trots att hans eget namn är ett av världens mest prestigefyllda varumärken.
Kanske är det ett medvetet drag – han är utbildad inom marknadsföring och vet hur viktigt det är med en viss gåtfullhet för att behålla omvärldens intresse. När han ombads beskriva sig själv i en av de få personliga intervjuer han gett, svarade han med att berätta vad han inte är.
– Jag är inte ingenjör, jag är inte urmakare och jag är inte en vetenskapskille, sa han 2017 till New York Times.
Nej, han började som sagt inom marknadsföring. Han drogs till det exklusiva och arbetade i många år på Seiko och sedan det franska smyckesmärket Mauboussin. Där gjorde han karriär och när han slutade 1999 var han VD.
Det var först då, vid 50 års ålder, som han beslutade sig för att ta steget och grunda ett eget företag. Att det blev just klockor berodde på två saker: dels ett brinnande intresse för att allt mekaniskt – dels en grundlig marknadsanalys.
– Jag hade lagt märke till att de flesta klockmärken inte var speciellt öppna inför kategorier som sport och damur. Jag såg min möjlighet. Jag var tvungen att starta ett eget varumärke. Det var nu eller aldrig.
Men den exklusiva klockbranschen är inte vilken bransch som helst. Nykomlingar är sällsynta och ett varumärkes ärevördiga historia är allt. Har man ingen så hittar man på en. Men Richard Mille gjorde tvärtom – han lanserade en klocka som var modern, uppseendeväckande och något helt nytt.
RM 001 Tourbillon såg dagens ljus 2001. Den representerade verkligen det nya millenniet, med för tiden unika material som titan och nanokolfiber. Den tillverkades i en mycket begränsad upplaga – cirka 80 stycken – och hade en prislapp på ungefär 1,4 miljoner kronor. Succén var omedelbar och prestigemärket Richard Mille hade etablerat sig på allvar.
Han fortsatte på den inslagna vägen. RM-klockor började pryda handleder på världens absolut bästa idrottare. Designerna blev mer och mer nyskapande och gick alltid hand i hand med nya material, nya innovationer och funktioner. Upplagorna var pyttesmå, vilket naturligtvis gjorde dem än mer eftertraktade. De kom att kallas ”miljardärernas hemliga handslag”.
– Jag har hållit mig till tre grundläggande principer: massor med innovation, en stark identitet och inga kostnadsbegränsningar, sa han till New York Times.
Det har minst sagt varit ett framgångsrecept. I dag bärs hans klockor – som kan kosta upp till 15–20 miljoner kronor – av stjärnor som Rafael Nadal, Tom Brady, Shelly-Ann Fraser-Pryce, Miles Chamley-Watson och Michelle Yeoh. Med flera.
Men trots framgången är alltså Richard Mille en ganska tillbakadragen figur. Hans son och dotter arbetar båda två inom familjeföretaget. De vittnar om en pappa som verkligen lyckades hålla vattentäta skott mellan familjelivet och arbetet. Så till den grad att de själva knappt visste att deras pappa var mannen bakom ett av världens mest eftertraktade märken.
– Företaget var pappas ”hemliga trädgård”. Han pratade aldrig om det när vi var med honom, berättar dottern Amanda Mille i en intervju med Prestige Online.
Men säg den extremt framgångsrika entreprenör som inte får kritik. Hans klockor har kallats ”vulgära” och ”stillösa”. Många tycker priserna är hysteriskt uppblåsta.
Men Richard Mille tar kritiken med ro. Dels kan han, som det brukar heta, skratta hela vägen till banken. Dels verkar han ha ett oförskämt starkt självförtroende. Trots regelbundna erbjudanden har han valt att inte sälja sitt företag.
– Jag är inte intresserad av att sälja. Vi går med vinst. Vi har väldigt kul. Och vi är inte rädda för slagfältet.
Publicerat 18.01.2024