Grönt på fjorden
Båtlinjen är en av Europas vackraste – och snart en av de mest klimatvänliga. Det norska kryssningsrederiet Hurtigruten håller på ett utveckla ett utsläppsfritt fartyg med plats för 500 passagerare.
Med 130 år gamla anor är Hurtigruten något av en institution i Norge. Rederiets rutter förbinder städer och byar mellan Bergen och Kirkenes utefter den storslagna, fjordrika kusten.
Nu har rederiet fattat ett visionärt beslut: Framtidens turer ska ske helt utan klimatpåverkande utsläpp.
”Vi har bestämt oss för att inom några år leverera ett fartyg som överträffar alla andra på områden när det kommer till energieffektivitet och hållbarhet”, säger Hedda Felin, vd för Hurtigruten Norge, i ett pressmeddelande.
Rederiet har under en längre tid arbetat med att få ner utsläppen, bland annat genom hybridfartyg. Det nya projektet, döpt till Zero Sea, går dock längre än så. Det bygger på forskning och teknikutveckling inom det konsortium bolaget är en del av.
Den första Zero Sea-färjan beräknas tas i trafik bortåt 2030. Den blir 443 fot lång, har 270 hytter och kommer att gå helt på el. Batteripaketen ska laddas i hamn och fartyget får dessutom tre höga infällbara vingar som är täckta av solpaneler. Lägg därtill ett strömlinjeformat skrov som minskar energiförbrukningen och ökar bekvämligheten ombord.
Norsk sjöfart i allmänhet och Hurtigruten i synnerhet har länge legat i framkant när det gäller den gröna omställningen till sjöss, noterar tidskriften Forbes. En starkt bidragande faktor är Osloregeringens krav på nollutsläpp i de fjordområden som FN-organet Unesco utsett till världsarv.
Publicerat 25.07.2023