Industriell origami bakom het startup
Du har kanske läst om Stilride, det vassa startupbolaget som tillverkar hållbara elmotorcyklar genom industriell origami. Bolaget har fått tiotusentals intresseanmälningar och de första hojarna levereras nästa år.
Men elscootrar är inte det enda på horisonten. Vi ringde upp Jonas Nyvang, som grundat Stilride med industridesignern Tue Beijer, för att prata om nya satsningen Stilfold Academy – och samarbetet med Polestar.
Hej Jonas, vad är Stilfold Academy?
– Det är ett nytt initiativ, ett sätt för oss att utbilda framtidens ingenjörer och designers i vår patenterade teknik för industriell origami. Vi arbetar med Georgia Institute of Technology i USA och Linköpings universitet. Vi sätter ihop ett underlag, en kursplan, och är med som case men det är universiteten som håller i kurserna.
Och vad är egentligen industriell origami?
– Origami är konsten att vika och vi viker främst i stål – men även i aluminium, koppar och titan. Resultatet blir ofta lättare och mer hållbart än annan ingenjörskonst. Vi använder dessutom kurvaturer i vår vikning, vilket är ganska nytt inom industrin där det alltid varit raka vikningar. Genom att addera kurvatur får man en helt annan dynamik och styrka, se bara på Guggenheimmuseet i Bilbao. Naturen använder kurvor i nästan allt, från blomblad till insekter.
– Men när man designar för industriell origami med kurvatur måste man ha ett särskilt förhållningssätt till materialet och dess geometriska regelverk. Det krävs datorkraft och mjukvara, så man vet var gränserna går för ett vik.
Ni har även sökt patent för en teknik som skapar fundament för vindkraftverk som påminner om trädens rotsystem?
– Ja, den ansökan lämnades in i våras. I stället för att jobba traditionellt med armering och cement och en överdimensionerad platta vill vi arbeta med ett vikt system av grundning som efterliknar naturens rotsystem. Vårt system kan anpassas efter om terrängen är hård eller mjuk och det åsamkar marken mindre skada. Dessutom krävs mindre material och mindre markberedning. Utsläppen reduceras också eftersom vi använder återvunnet eller fossilfritt stål.
Hur är intresset från marknaden?
– Tre vindkraftsaktörer har redan hört av sig. Men tekniken kan även användas till annat, som brofundament.
Det verkar som möjligheterna är oändliga, har ni fler projekt på gång?
– Vi jobbar med en ny sorts trailer som inte har ett traditionellt stegliknande chassi med balkar. Vi kan vika fram ett chassi i plåt som är lika starkt men väger 30 procent mindre. Det gör att man kan lasta mer och att koldioxidutsläppen blir lägre. Dessutom är chassit snyggare.
– Vi experimenterar också med bildörrar, där samarbetar vi med Polestar för att ta fram en helt klimatneutral bil.
Och hur går det med elscootrarna?
– Det rullar på. Elscootrarna tillverkas i Nacka strand i Stockholm, de första levereras till våren. Vår första modell är en lätt motorcykel, sedan vill vi göra en moped och kanske en tyngre motorcykel.
Vad driver dig som entreprenör?
– Att skapa förändring. Att jobba med saker som förbättrar miljön och samtidigt driver fram nya sätt att designa och tillverka på.
Fotnot: Jonas Nyvang har tidigare medverkat i Talks podd, lyssna här.
Bilder: Stilride
Publicerat 26.06.2023