Family Office växlar upp
Kunderna strömmar till Nordeas specialtjänst Family Office – på mindre än tre år har det förvaltade kapitalet nästan fördubblats. Vi pratade med teamleader Marcus Asp om framgångsfaktorer och jobbkultur, och att han trots skakiga tider sover gott om nätterna.
– Helt ärligt tycker jag att vi har lösningar som ingen annan bank i Sverige har möjlighet att erbjuda, något som också marknaden har uppmärksammat. Vår verktygslåda är helt enkelt lite större, säger Marcus Asp.
Family Office vänder sig till landets allra mest förmögna, de som på bankspråk kallas för Ultra High Net Worth. För att kvalificera sig dit ska man ha minst ett par hundra miljoner kronor i kapital.
– Nordeas storlek är en enorm styrka, runt varje kund kan vi sätta samman ett skräddarsytt team med noga utvalda kompetenser från bankens allra bästa experter, allt för att kunna matcha behov och önskemål. Men att vara kund hos oss innebär så mycket mer än strategisk och taktisk rådgivning. Vi öppnar upp våra nätverk med intressanta aktörer både i Sverige och utomlands.
Marcus Asp har en lång karriär i finansvärlden bakom sig med erfarenhet från såväl Swedbank som Carnegie och Öhmans i en rad olika roller. Från anställd till delägare och chef, men när han för några år sedan stod inför ett vägval i karriären visste han att han ville söka sig till Nordea.
– Jag hade hört mycket positivt från kolleger i branschen om banken. Här finns ingen snobbism eller dammig air av gamla kristallkronor. Vi är en väldigt platt organisation som är extremt snabbfotad. Det är våra medarbetare som har det yttersta kundansvaret och som betyder allt för oss, och som också har mandat att driva sina egna affärer. What you see is what you get, svårare än så är det inte.
Ekologiskt jordbruk
En jordnära inställning som möjligen går att spåra i Marcus uppväxt i familjegården i småländska Mansnäs, en by utanför Ljungby, där hans föräldrar drev ekologiskt jordbruk och levde hållbart långt innan hållbarhet blev ett begrepp.
– Lite komiskt är att jag var vegetarian mina fyra första år i livet, berättar han med ett skratt.
Så småningom kom världen bortom Mansnäs att locka och han sökte sig till universitet i England där han pluggade ekonomi. Men att han efter studierna hamnade i bankvärlden var faktiskt mer en tillfällighet.
– I början tyckte jag dessutom att jag var rätt kass på jobbet. Jag hamnade på en avdelning som krävde mycket administration, vilket inte var min tekopp. Men som tur var hade jag en regionchef som i stället föreslog att jag skulle börja på private banking. Det var det bästa som kunde hända mig. Jag kände direkt att jag hittat rätt. Jag brinner för att göra affärer och det fick jag göra där.
Det engagemanget är lika starkt i dag som det var då, och det är också något som han har tagit med sig i sitt ledarskap.
– Min uppgift som teamleader handlar mycket om att släppa loss innovationskraften hos medarbetarna, att våga ge ansvar och skapa möjligheter för dem. Gillar man att göra affärer så märker kunderna det också. Självklart så kan vi aldrig tappa bort oss vad gäller risk. Vi jobbar på en bank med ett börsvärde på över 400 miljarder. Allt vi gör handlar om förtroende och att långsiktigt göra det rätta för kunder och aktieägare. Men vad jag vill säga är att det inte är i Excel-ark och styrdokument man hittar de mest briljanta lösningarna.
Innovation är ju annars inte något som man brukar förknippa med bankvärlden…
– Ha, ha, vad jag menar är för att bli en riktigt bra rådgivare måste man kunna tänka utanför boxen. Alla kunder har olika bakgrund och målsättningar. Det viktiga är att det finns en samsyn runt risk och avkastning och vad som är långsiktigt hållbart. Vi researchar, tar fram analyser och bakgrundsmaterial och hjälper våra kunder att skapa en trygg situation utifrån hur deras liv ser ut. Det finns ingen mall för hur ett sådant arbete ser ut. När kunder stöter på problem ska vi snabbt finnas där och kunna lösa dem, även när det dyker upp lite ovanligare frågor.
Vad kan det då handla om?
– Det kan vara allt från att vi på en förmiddag måste få fram en kredit på 50 miljoner eller stundtals jobba långa dagar och kvällar i samband med större transaktioner likt börsintroduktioner där vi jobbar mot en deadline. Eller att en kund hör av sig och frågar hur man ska göra för att köpa en vingård... Det handlar om att ge service i alla delar av livet, och naturligtvis allt som rör kundens samlade totala förmögenhet: värdepapper, onoterade aktier, bolagsägande, kapitalförvaltning, juridik, fastigheter. Vi tar ett helhetsansvar gentemot kunden och dennes familj.
Finns över hela landet
Marcus team i Stockholm består av sex personer, men det är en snabbt växande verksamhet. På bara några få år har Family Office dubblat antalet medarbetare och spritt kompetensen ut i landet. I dag arbetar Family Office-rådgivare över hela Sverige.
– De senaste årens uppsving med framgångsrika start-ups, inte minst inom tech-branschen, har såklart inneburit att den potentiella kundbasen har breddats. Men för att vara fortsatt intressant är det helt nödvändigt att vara lyhörd för samhällsutvecklingen och anpassa utbudet utifrån trender och konjunktursvängningar i marknaden och hitta nya placeringsmöjligheter.
Som till exempel?
– Vår investeringsstrateg Charlotta Grethes brukar visa ett tårtdiagram med 70 bitar, så det finns många nya tillgångsslag numera. Som konstfonden Arte Collectum som fångar upp det stora och växande konstintresset i samhället.
Hur är intresset för hållbarhet bland kunderna?
– Det växer sig bara starkare hela tiden, vilket egentligen är rätt självklart. Family Office affärsidé handlar om långsiktighet och att förvalta tillgångar som kan gå i arv till kommande generationer. Då blir det helt naturligt att ha med sig hållbarhet i alla beslut, både när det gäller investeringar men även hur enskilda bolag ska agera för att klara sig i framtiden. Det är ett budskap som man inte behöver anstränga sig för att sälja in.
Finns det någon hållbarhetsnisch som är mer efterfrågad än andra?
– Green tech är väldigt spännande. Här känner vi att hela banken drar åt samma håll. Som exempel är vår investmentbank stora på att ge ut gröna obligationer, och har även börsnoterat många intressanta bolag inom green tech. Vårt fondbolag har ett stort utbud av fonder som fokuserar på hållbarhet. Allt som sker inom koncernen i detta område kan vi ta vidare och diskutera med våra kunder.
Med så mycket ansvar att förvalta andras människors förmögenheter, hur känns det då i skakiga tider – sover du gott om nätterna?
– Jodå, man vänjer sig och vet att det går lite upp och ner i den här branschen. Det viktiga för oss är att oavsett konjunktur ska vi vara en bra sparringpartner. Våra kunder vill inte ha medhåll av jasägare, de är kunder här för att få goda råd. Det är den kulturen och affärsmässigheten som hela Nordea Family Office står för.
Vill du veta mer om Family Office? Ta kontakt med din rådgivare i Private Banking.
Är du ännu inte kund? Välkommen att kontakta oss för mer information.
Text: Mårten Niléhn Foto: Peter Cederling
Publicerat 26.06.2023