Världen i sikte
Har du hamnat i Paris latinska kvarter, vid Titicacasjöns strand eller kanske på en kenyansk teplantage? Frågan är central för de 50 miljoner människor världen över som spelar Geoguessr. Det svenska geografispelet har blivit en riktig framgångsraket.
– Geografi och intresset för att upptäcka världen ligger väldigt nära många människor. Det är svårt att säga hur stor marknaden är, vi har än så länge bara snuddat vid vår potential, konstaterar vd Daniel Antell för nyhetssajten Breakit.
Tio år har gått sedan han var med och grundade Geoguessr, i vilket spelare blir ”nedsläppta” någonstans i världen och med hjälp av Googles gatuvybilder ska lista ut var de befinner sig.
Bättre app
Pandemiåret 2020 blev något av ett genombrott. Intäkterna ökade från 5 till 30 miljoner kronor och Daniel Antell hoppade av sitt jobb som produktchef på Pricerunner för att jobba heltid med spelet.
Sedan dess har bolaget vuxit rejält. I fjol landade omsättningen på 200 miljoner kronor och resultatet före skatt blev dryga 97 miljoner kronor, enligt Breakit. Antalet anställda är nu 50, att jämföra med de fyra som satt på kontoret 2020.
Tillväxten har skett trots att Geoguessr, till skillnad från de flesta andra digitala spel, till 90 procent spelas i webbläsare. Därför planerar bolaget att utveckla mobilappen, som i dag mest består av funktioner från det webbaserade spelet. Ett annat mål är att förbättra ensamspelet, dueller och lagspel är redan välutvecklade.
Mot Asien?
Dessutom planeras för lanseringar på nya marknader, vid sidan av Europa och Nordamerika.
– Det finns en jättepotential i exempelvis Asien. Jag ser inte vad som talar emot att vi både kan tre- och fyrdubbla omsättningen, säger Antell.
Geoguessr har kunnat växa utan institutionella finansiärer. Men privatpersoner som H&M-ordföranden Karl-Johan Persson, Pricerunnergrundaren Nicklas Storåkers, Spotifychefen Alex Norström och nu senast spelbolaget Kings medgrundare Sebastian Knutsson har investerat i spelbolaget.
Publicerat 31.05.2023