Kultur

Boksluk med hashtag

Känslan när Harry Potter vinner trollkarlsduellen. Eller när Pippi Långstrump går ombord mot Söderhavet. Allt fler unga lägger ut videor där de berättar om läsupplevelser och rekommenderar böcker. Trenden, kallad BookTok, är så stark att den har fått läsandet att gå upp bland unga.

Aktuella böcker på Booktok
Bokaffärer i både Sverige och omvärlden har koll på sociala medietrenden BookTok och anpassar sitt utbud efter vad som är populärt där.

Skärmtid är något många föräldrar funderar över. Men den måste inte alltid vara av ondo - det finns forum som inspirerar till läsning och upptäckande.

Under läsåret 2021–22 läste elever i Storbritannien och Irland totalt 27 miljoner böcker, 24 procent fler än året innan. Gemensamt slukade de 268 miljarder ord, en uppgång med 19 procent, enligt rapporten Vad barn läser 2023 från utbildningscentret Renaissance.

Skälet? Sociala medietrender, enligt experter. Den kanske främsta är BookTok, en hashtag på videotjänsten Tiktok. Videos med hashtaggen har visats över 3,7 miljarder gånger och siffran stiger snabbt.

en öppen bok ligger på en hög av böcker
Skärmtid eller bok? Sociala medietrenden BookTok gör att många unga väljer att läsa på papper.

Förlag och bokaffärer har varit snabba att hoppa på trenden. Akademibokhandeln, Adlibris och andra svenska aktörer har listor och skyltningar med boktips baserade på #BookTok. Och 2022 blev det näst starkaste året hittills för svensk bokförsäljning, inflationen till trots. Totalt såldes böcker för 4,9 miljarder kronor enligt statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. Utländsk litteratur fick ett uppsving med över en halv miljon titlar sålda för totalt 820 miljoner kronor – något som delvis tillskrivs BookTok.

I USA går utvecklingen åt samma håll. Försäljningen av böcker som blivit stora genom just BookTok ökade med 43 procent under 2023 års första kvartal, enligt branschanalysföretaget Circana Book Scan.

Den positiva utvecklingen till trots dras unga inte alltid till böcker som utmanar dem. De flesta 13–16-åringar väljer litteratur som är tänkt för barn som är fyra år yngre, enligt rapporten Vad barn läser 2023.

Publicerat 30.05.2023