Ekonomi

Socker­reducerat segertåg

För snart ett år sedan intervjuade vi Pändys grundare, serieentreprenören Simon Petrén, som berättade om sin satsning på food tech. Men hur har det gått sedan dess för det svenska startup-bolaget, som bland annat producerar nyttigare alternativ till vårt älskade smågodis?

Entreprenören Simon Petrén grundade Pändy när han fortfarande var KTH-student, efter att ha experimenterat med bland annat choklad och proteinpulver hemma i köket. Nu omsätter företaget 50 miljoner kronor. Foto: Karl Nordlund.

Jodå, Pändy har lämnat startblocken och det hälsosamma snacksbolaget är på väg att hitta hem till folks godisskålar. 2022 blev det bästa året hittills för bolaget som grundades 2016 hemma i Simons kök. Under fjolåret dubblades omsättningen från 25 miljoner till 50 miljoner kronor och Pändy gick för första gången med vinst.

– Dessutom börjar det lossna i Danmark och Tyskland och nästa vecka ställer vi ut på en stor livsmedelsmässa i Tokyo. Siktet är inställt på expansion till flertalet asiatiska marknader, berättade vd:n Ebba Dahlström nyligen för nyhetssajten Breakit.

Ebba Dahlström
Ebba Dahlström, vd för Pändy som producerar snacks med färre kalorier och högre proteininnehåll.

Ebba Dahlström pekar ut ett antal faktorer bakom det goda resultatet, bland annat förbättrad produktion och samarbeten med influerare som Klara Elvgren. Att bolaget är en del av Humble Group, där Simon Petrén är vd, har också hjälpt till eftersom Humble har egna fabriker och ett distributionsnätverk.

I Norge, Estland och Island har man redan fått upp ögonen för de sockerreducerade godbitar, energidrycker, proteinbars, chips och nötkrämer som Pändy tillverkar. Nu vill Ebba ta företaget till fler marknader.

– Målsättningen är att dubbla omsättningen igen, säger hon.

Simon Petrén, som har ett förflutet som showartist och bankanställd, grundade Pändy samtidigt som han gick på KTH. 2020 stack han ut hakan och sade att han hade för avsikt att bygga ett miljardbolag genom förvärv inom food tech. Men för Talk berättade han att han inte främst drivs av pengar.

Sockerreducerat godis, proteinbars och energidrycker. En påse blandat… Pändys hälsosamma snacks upptäcks nu i allt fler länder. Foto: Karl Nordlund.

– För mig är det avgörande att spendera min tid på något jag tror på, tycker är kul och som kan göra skillnad. Jag är övertygad om att hälsosam mat som är anpassad för kroppen och hållbara produkter är framtiden.

Food tech och FMCH-koncernen Humble Group, som Petrén också varit med och grundat, består av över 42 bolag och omsatte i fjol omkring 4,8 miljarder kronor. Bolaget är listat på Nasdaq First North Growth Market.

Publicerat 27.03.2023